Чи
задумувались ви над тим, чому тривалість шкільних уроків не перевищує
45 хвилин? Чому звертається увага на те, щоб вчитель обов'язково
вкладався у цей термін? Чому для молодших школярів - шести річок урок
триває навіть менше? Відповідь нескладна - щоб не перевантажувати мозок і нервову систему дитини.
Система
нинішнього навчання базується на фіксованій періодичній зміні навчання і
відпочинку. Оскільки навчання здебільшого проводиться для школярів в
сидячому(пасивному) стані, то на перерві учні компенсують цей неприродний
стан можливістю побігати, пострибати, а
то й поборотись. І хоча процес навчання чергується з фізкультурними
вправами, спортивними іграми тобто активною діяльністю, все – таки у школах
переважають пасивні форми навчання. Класики ж педагогіки Г. Ващенко, В.
Сухомлинський та інші наголошували на необхідності впровадження у навчально -
виховний процес активних форм навчання.
При роботі ж з комп’ютером школярі мають
доступ до величезних масивів інформації, азартних ігор, можливості спілкування
з однолітками, життя у віртуальному вигаданому світі. Ці можливості так
захоплюють, що дітлахи не помічають часу. Відомо, що перед монітором підліток
може проводити дні, а то навіть й ночі. Отже, тривалий час знаходиться в
сидячому (тобто неактивному) стані. Окрім того, відбувається величезне
навантаження на зір, очі не мають перепочинку, і сильно стомлюються. Цьому сприяють і монітори
старої конструкції, у яких відбувається мерехтіння екрану. Потрібно не забувати
і про електромагнітний вплив від
монітора, який знаходиться на відстані менше ніж 50 см. Тривала робота підлітків за комп'ютером
призводить до виснаження їх нервової системи.
Здавалось би, що за комп'ютером людина
сидить у розслабленому стані, однак для організму цей стан вимушений і
малоприємний: в напруженому стані знаходиться шия, м'язи
голови, руки і плечі, звідси зайве навантаження на хребет, і як
наслідок, спонукає до виникнення остеохондрозу, а у дітей – сколіозу.
Знаходження тривалий час в сидячому положенні призводить до застою крові в
тазових органах – і як наслідок спонукає до виникнення геморою та простатиту,
лікування яких процес тривалий і малоприємний.
При малорухомому способі життя порушується режим харчування, що може
призвести до ожиріння, особливо в тих випадках, коли підліток перед монітором
весь час жує, наприклад чіпси.
Дослідники з Великобританії відмічають, що надмірне захоплення комп'ютером
призводить до того, що підліток мало
одержує сонячних променів, за допомогою яких в організмі синтезується
вітамін D, а це може призвести до виникнення рахіту. Людина, що втрачає інформацію при
роботі за комп'ютером часто одержує
стрес. В таких ситуаціях відмічались навіть інфаркти.
В комп’ютері і навколо нього завдяки електромагнітним
полям завжди накопичується пил і бруд, а на клавіатурі ще й жир, а це
середовище для розмноження бактерій, мікробів, грибків тощо. Все це може
спричинити різноманітні захворювання – від алергії до «хвороб брудних рук».
То як
же працювати підліткам з комп'ютером, щоб не погіршувати власне здоров'я?
Народна
мудрість каже, що все повинно бути в міру: і навантаження, і відпочинок, і їжа,
і сон… Потрібно поєднувати роботу з
комп'ютером ( 45 – 60 хв.) з переключенням на активний відпочинок (фізичні вправи,
рух, розвантаження очей) на 10 – 20 хв. Загальна тривалість роботи з
комп'ютером, на наш погляд, повинна тривати не більше 1,5 год. для молодших
школярів і 2,5 год. - для старших, а
вихідні дні до 2,0 і 3,0 год. на добу
відповідно.
Пам'ятати, що здоров'я – це найбільший
дар, що нам подарувала Природа. Зберегти
його можна лише тоді, коли все буде в міру: «Що є занадто, то – не
здраво» - кажуть поляки. Навчити
підлітків відчуття міри – то є завдання і батьків, і педагогів.
Презентацію "Комп'ютер і здоров'я школяра" можна викачати ТУТ.
Перейти на портал для дітей, батьків, учителів "ОНЛЯНДІЯ - безпечна веб-країна".